torsdag 29 januari 2009

Snöbyar lockar till hugg!





Dagen tur blev i samma område som tidigare. På stället som jag valde var det svårtfiskat. Det var ett bälte med släke som drev i strömmen och gjorde kroken beklädd varje gång.

En förflyttning på ett 100 tal meter så blev det bättre. Mitt i snöbyn som kom indragandes högg det och kort därpå kom fisken upp i ett par fina hopp och samtidigt kom draget flygandes. Fisken vinkade adjö med stjärtfenan och simmade vidare.

nästkommande kast sög det tag igen och denna öring på ca 2,14 kg och 54 cm fick följa med hem efter en fin fajt. Den hade en av bukfenorna bortklippt så det tyder på en utsatt fisk.

Sen började jag att vada mot där jag parkerat och straxt därpå sög det tag igen men denna fisk ville inte komma med hela vägen utan klev av vackert.

Sen så blev det ett par bomkast innan sista fisken sög tag i draget efter ett par vevtag ett vackert hopp och sen var det adjö.

Vädret var snöbyar med NV vind om ca 5-7 m/s och 1.5 grader i luft och vatten.

Draget för dagen var en Vicke svart/silver med prismatejp på.
Han med att fånga en koltrast mitt i ett nyponsnår i full färd med en sen lunch.



Nya tag kommer inom kort.

2 kommentarer:

  1. Sidärja, snö brukar sparka igång dom. Men har inte denna båda bukfenorna kvar, ser ut så?
    Knäckt ryggfena verkar han ha också.
    jaja, fin fisk i alla fall ;-)

    SvaraRadera
  2. Nope den har endast en bukfena kvar. Bägge bröstfenorna är kvar amt fettfena. Den var riktigt fin samt arg.

    SvaraRadera